tisdag 18 november 2008

Lyssna på Dem Collective i P1!

Lyssna ikväll kl 20:03 när Tendens intervjuar Annika Axelsson från Dem Collective.
Programmet går även att ladda ner senare för den som vill lyssna i sin mp3-spelare eller hemma på datorn!
Texten nedan är saxad från P1:s hemsida www.sr.se/p1

En global T-shirt

- En T-tröja för 9:90! För mig betyder det barnarbete och slavvillkor, säger Annika Axelsson som tillsammans med Karin Stenmar äger Göteborgsföretaget Dem Collective.

Affärsidén är att ha full koll på produktionen av egna ekologiska och rättvisemärkta kläder från bomullsfrö till färdig tröja på galgen i butiken. Kläderna sys i Sri Lanka med material som odlats på egna bomullsfält.

Alla inblandande i tillverkningen styrs av idén om rättvis- och kravmärkt produktion. Sömmerskan eller bomullsodlaren som är anställd av Dem Collective tjänar tre gånger mer än arbetarna på andra fabriker.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad spännande!
Igår var jag på en EKO dag, där det var spännande föreläsarre och utställare.
En av föreläsarna var Karin Stenmar.
FANTASTISKT företag och allt.
Ska bara köpa eko framöver.

Anonym sa...

Det vore jättekul om du följde med till Vännäs, hör av mig när det är dags nästa gång. Vi kanske skulle boka in en pysselkväll om du har tid över, du verkar ju ha fullt upp, med vävning och annat. =)

Ulrika Gabriel sa...

Vad sysugen jag blir!!!!
Har sytt i många år, haft eget som designer/stylist under en period till och med. det har inte blivit mycket sömnad efter att jag fick mina barn - 3 barn inom loppet av 3 1/2 år. Men nu känner jag att suget att plocka fram symaskinen och börjar skapa så sakteliga börjar krypa fram - du inpirerade mig ännu mer!
Vad fin den blev t-shirten!

Allt gott!