måndag 2 mars 2009

Istället för en tråkig "to do list"


Satt och kikade på min favoritblogg Craftzine där mängder av kreativa pyssliga idéer läggs upp varje dag och fastnade för en ny variant på en det gamla "2 do-list"-konceptet.

Bloggaren Elise har fyllt 24 och gjort en anteckningsbok/pärm, en s k Year of accomplishments book, där hon på första sidan listar 24 roliga och nyttiga (men mestadels roliga) saker hon vill ha åstadkommit innan hon fyller år igen.


Med på hennes lista finns bl a:
- Sign up for a yoga class
- Complete a hard crossword
- Discover a good sushi place
- Find a job I love

Inte så dumma idéer! Jag blir genast inspirerad att göra en liknande bok tills jag fyller 32 och jag har 3 månader på mig att hitta på 32 roliga saker.

Och tänk vilken fantastisk födelsedagspresent att ge bort! En bok fylld med roliga idéer till en som fyller jämt kanske?

Elise har själv gjort sin bok av gamla fina papper av olika slag som det är tänkt att hon ska anteckna på under årets gång. Boken är inte enbart till för att uppfylla de 24 sakerna hon valt, utan även för att anteckna annat smått och gott som kan vara roligt att ha kvar från hennes 24:e år.

Läs mer om projektet och se fler bilder här på Elises blogg.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, vilken bra idé! Och jag fyller ju 30 i år... :)

Anonym sa...

Fint! Man blir inspirerad av sånt där. Jag har hållt på med det i några år, men inte gjort en sån där fin bok. Varje årskifte skriver jag ner vad jag vill åstadkomma det kommande året.

Marica sa...

Det var en synnerligen bra ide :0)
Jag tror att jag ska göra en lista enbart för träning och sen kanske en för min personliga utveckling och en för min karriär o.s.v. o.s.v.

Maria sa...

Jaaa! Låt oss alla ge bort såna här böcker både till oss själva och till våra vänner som fyller år :)

Frida - nu vet du vad du ska få av mig i födelsedagspresent ;)

Nina sa...

Vilken härlig bok och idé!!
Jag blir alldeles till mej :)

Maria sa...

Nina: Jag med! HEM Å PYSSLA!

Martin Olsson sa...

Superkul idé! Än så länge har jag varje nyår tittat bakåt och listat alla minnesvärda saker jag gjort under det gångna året såsom ny musik, nya vänner, bra sommarpratare, roliga resor, intressanta böcker med mera.
Varje nyår blir jag överraskad hur många positiva och inpirerande saker ett år kan innehålla. Sedan blir dessa lister bra stöd för minnet när man blickar tillbaka.

Maria sa...

Martin: Vilken fin idé att göra en slags årsbok. Det ska jag verkligen ta till mig.

Tuvilda sa...

woho du har länkat till min blogg! fint :)
vi får ses snart. folkkök på söndag? /t

Monica sa...

Kul idé! By the way, hur går det med DIN bok?

Maria sa...

Monica: Tänker du nu på "Vi som bor i vagn"-boken? Tror jag bara ska göra lite blogg-inlägg av det istället, det är inte så många som vill ställa upp nämligen, av olika skäl!

Monica sa...

Jo, det var den jag tänkte på. Vad synd att det går trögt, när du nu var så pepp på det!