tisdag 7 april 2009

Hitta kvällens middag i containern

[Bild lånad från www.frigan.se]

För några år sedan hittade jag en hel del mat, snacks med mera i en container ca 15 minuters promenadavstånd bort från mitt bostadskvarter. Vanliga fynd var bröd, frukt och grönsaker. Till de lite mer ovanligare fynden hörde plåster, rosor och den gången då jag hittade 10 påsar grillchips tillsammans med några Djungelvrål-påsar och ett antal Festisflaskor.

Om du är nyfiken på hur det går till att "dumstra" (försvenskat av engelskans "dumpster diving") mat ur sopcontainers så kan du gott besöka den ganska nystartade svenska dumster-sidan http://frigan.se/ för inspiration.

Har du själv dumstrat någon gång? Vad är dina tankar kring dumstring?
Kommentera gärna!

10 kommentarer:

Frida sa...

Jag som jobbar i en livsmedelsaffär vet hur mycket som slängs...och vore det inte så att vi inte FÅR ta hem "skräpet" så skulle jag göra det direkt! Man får lite ont i magen av att slänga så mycket som fortfarande är fullt ätbart. Nu vill jag ju inte riskera jobbet så jag avstår från att dumpstra, men heja heja alla friganer!

Monica sa...

Jag har aldrig gjort det men det är beklämmande hur mycket som slängs! Heja alla som gör sitt bästa för att ta vara på det!

xiaori sa...

Min resväska! ^_^

Vi ses när du är tillbaka från Italia bella! trevlig resa!!!
Kramu från katter på gluntens

Johnna G sa...

Hm... borde gå att ta hand om livsmedel och annat som slängs... vi lever ju i överflöd (många av oss) och resursslöseri har jag svårt för.

Försöker själv leva ekologiskt och smart (kan bli en hel uppsats) men det är inte alltid lätt.

by the way; välkommen tillbaka!

Anonym sa...

Såg du dokumentären som gick för ett år sedan på TV om just allt vi slänger?
JÄTTEINTRESSANT. Jag kommer inte på något direkt jag tagit, jo två par längdåkningsskidor.
Mina föräldrar hittade ofta barnkläder på det sättet när jag var liten, och vagn tro rjag.

Anonym sa...

Vilken härlig länk du tipsade om! Har aldrig hittat mat på det sättet (har förvisso aldrig letat heller) men det vore kul att testa. I "mitt" soprum finns det en tyst överenskommelse om att ställa användbara saker i ett visst hörn även om de skulle kunna sorteras eller slängas i brännbarttunnorna. På så sätt har folk möjlighet att få gratis grejer som är i okej skick men som andra tröttnat på. Har själv hittat en del saker på det viset och senaste gången jag rensade i lägenheten ställde jag ut en hel låda med olika grejer (bland annat ljuslyktor och pocketböcker) i soprummet. Ställde ut grejerna en lördagkväll och på söndagseftermiddagen samma helg var de flesta grejer tagna. Skitbra om man kan göra nån annan mänska glad på det sättet! Och tack för ännu ett kanonbra inlägg i din kanonbra blogg. :) Blir så glad och peppad av att läsa den. Jag gillar att du kommer med så många konkreta tips som inte heller känns övermäktiga.

/Maria

Tezzan, Wellness Coach sa...

Du har en award att hämta hos mig :)

Glad Påsk!

Anonym sa...

Jag bor för tillfället i en studentbostad där vi har ett grovsoprum där folk slänger en massa användbara grejer. En av mina roligaste fritidssysselsättningar är att gå dit och kolla om det finns nåt kul där, till exempel kläder eller böcker.Jag önskar att detta fanns på fler ställen!

Maria sa...

Helt klart nåt som kunde finnas i fler soprum! Jag tänker mig en enkel hylla uppsatt på en vägg där besökare kan lämna kläder, böcker, växter etc. Kanske nåt att tipsa sin hyresvärd om :)

Tossemas sa...

Oh en sådan hylla var i mitt förra soprum tror det var menat för annat men blev en byteshylla. Dumstra eller vad du kallade det är grymt! mycket mat och kläder kan hittas på det viset bra för en fattig sate =) såg nyss att du hade kikat in på min blogg för en halv evighet sen så säger hej till dig lite försenat också.