fredag 1 maj 2009

Köp en svensk banan!


Tänkte slå ett slag för den svenska bananen - dvs moroten! Helst den ekologiska modellen förstås. Nu är det ju inga större likheter mellan bananer och morötter förutom möjligen formen, men morötter blir ofta förpassade till grytor eller i bästa fall som nyttiga alternativ till chips i form av morotsstavar.

Näringsinnehåll 100 g morötter:
39,9 kcal
6 mg C-vitamin
0,6 mg järn
0,3 mg zink
22,1 mg kalcium
2,4 g fibrer

(Källa: Miljömat)

Fiber ger mättnadskänsla och är positivt för bla mag-tarmfunktionen.
Köp en påse svenska ekologiska morötter och prova kanske att i en vecka att ersätta bananen (eller någon annan daglig långtbortifrån-fraktad frukt) med en skalad/icke skalad morot.
(Jag behöver väl knappast nämna hur prisvärt det är med morötter heller).

5 kommentarer:

Ulrika Gabriel sa...

Bra inlägg :-D!
Morötter är mums!
Fortsatt trevlig helg, önskar Ulrika

Åsa! sa...

Det är så stor skillnad i smak på morötter. Endel är faktiskt knappt ätbara, medan andra är söta och goda. Så var lite petig när du handlar morötter, kolla vem som odlat och hitta din favorit, det är mitt tips!

Tuvilda sa...

Fint inlägg! och vilken fin dag det har varit! är helt slut.. :) kram

Helles Yoga och Trainer sa...

Bra idé, morot är ju smarrigt!
Men jag har ju snöat in på keso och banan och kanel som powerlunch.
Hur ska det funka att byta ut banan till morot?!?
Bara undrar...
/Helle

frida sa...

Jag jobbar på UB ikväll och har med mig lite fika....morotsstavar! :)
Och en påse dadlar från Libanon som jag fick av elin-maria. Mums!