torsdag 7 maj 2009

Veckans ekolåda - recepttips!


I afton när jag kom hem från jobbet stod Ekolådans stora grönsakslåda och väntade i trappuppgången utanför min dörr. Vilken lycka! För ett matentusiast som jag är det lite som julafton varje gång Ekolådan uppenbarar sig. Vilka grönsaker dyker upp denna gång? Vilka nya maträtter kommer jag att laga?


Det var en härlig blandning grönsaker: allt från morötter och tomater till ett gigantiskt salladshuvud och gräslök.

Efter en korts stunds bläddrande i diverse vegetariska kokböcker stod det klart att det fick bli en ungersk paprikasoppa. Se recept nedan!

Ungersk paprikasoppa (2 generösa portioner)
1 gul lök
1 msk olja
1 msk tomatpuré
2 paprikor, valfria färger
1 krm kummin
4 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
400 g krossade tomater
salt
svartpeppar
(ev ½ dl vitt matlagningsvin)

1. Hacka eller skiva löken och fräs i oljan i en kastrull. Tillsätt tomatpuré som får fräsa med i nån minut.

2. Skär paprikorna i bitar och rör ned dem tillsammans med kumminen. Låt det hela fräsa ytterligare en liten stund.

3. Tillsätt vatten, tomatkross och buljontärning. Låt alltsammans koka upp och låt sedan soppa sjuda i 10-15 min. Tillsätt salt och peppar efter smak och ev. matlagningsvin.

Tips nr 1: Klicka ned Sour Supreme eller Creme Fraiche i den i skålar upphällda soppan strax innan servering.
Tips nr 2: Lägg i ett par tärnade skalade potatisar samtidigt med paprikorna för en ännu matigare soppa.

3 kommentarer:

Anonym sa...

åh, det här låter som en soppa i min smak. Måste definitivt testa! Har aldrig nånsin tänkt på att det funkar att ha paprika i soppor... :)

/Maria

Maria sa...

Ja Maria, den här borde du prova att laga! Riktigt god paprikasmak på soppan. Och få ingredienser :)

Fred sa...

Verkar väldigt god! Ska prova